Tuesday 16 August 2011

Bank

Time registration nanti, akan ada beberapa booth dibuka utk korg sign up for bank. Korg blh pilih bank mana yg korg nak. Yang menariknya, tiap2 booth akan bg goodies. Kdg2 tu, diorg smpi bagi stethoscope. Tp yg murah je la.


Options yg ada:


www.aib.ie
www.bankofireland.com

http://www.ulsterbank.ie


Dan banyak lagi. 


So, macam mana nak pilih?
Antara criteria yg perlu korg consider:
a) Internet banking
  • Mungkin ramai yg biasa dgn Maybank2u sblm ni. Sgt mudah kan? Segalanya di hujung jari anda. Nak transfer duit, nak track rekod perbelanjaan, nak byr bil, nak topup handset, etc2.
  • Klu susah lagi nk imagine, bayangkan aku pnjm 50cent dgn si A. Tp, aku xde cash. Nk tangguh nanti lupe. So, aku balik rumah, trus transfer online 50cent ke dlm akaun si A. Sekelip mata gitu =)
  • Berdasarkan pengalaman aku & feedback drpd kwn2, i dare to say yg AIB internet banking is the best in Ireland
b) Majoriti pengguna di kwsn anda
  • Kenapa? 
  • Sbb klu nak transfer duit drpd satu bank ke satu bank yg lain, it will take some time (1-3 working days). Sedangkan klu transfer duit antara 2 akaun utk bank yg sama, hanya sekelip mata =)
c) Interest
  • Agak malang sbb di Ireland, masih blum ada Islamic banking sptmana di UK. So, mmg kt sbnrnya bergelumang dgn sistem riba'. Tapi dibenarkan since masih blum ada alternative.
  • Selalunya org terlepas pandang bab interest. Sbb kononnya skit (e.g. Euro 0.04). Nmpk mcm x significant. Tp, bukankah Allah isytihar perang ke atas pengamal riba'? 
  • Aku kire2 balik sejak 2008, total interest yg aku dpt Euro 75. Bnyk giler. Nak kene bersihkan la.
  • Tp, alhamdulillah sejak Jun 2011, AIB stop bagi interest ke dlm current akaun. Aku dh confirmkan dgn staff AIB psl bab ni. Bank lain aku x pasti.

Kemudahan2 Lain


Debit Card

  • Card ATM korg tu blh jd Debit Card / Laser Card. Maksudnya, klu korg xde cash time shopping, korg byr gune card tu, die akan immediately potong drpd akaun korg. Berbeza dgn credit card sbb credit card dlm btk hutang (i.e. potong kemudian).
  • Blh rujuk di sini: http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_(debit_card)
  • Klu AIB, korg byr Euro 10 setahun utk gune perkhidmatan debit card. Bg aku, sgt2 berbaloi la.

Credit Card

  • Isu ni sensitif skit sbb bnyk khilaf. Since sistem banking di Ireland bukan Islamic, ada ulama yg benarkan & ada yg suggest utk cari alternatif lain. Blh rujuk kt internet.
  • Buat masa ni, aku berpegang dgn pendapat yg membenarkan atas dasar darurat (masih blum ada alternatif di Ireland) dengan beberapa syarat:
  • Syarat #1: Pastikan bayar tepat pd masanya. Klu AIB, blh setkan spy bank byr 100% by the end of month. So, xde terlewat byr.
  • Syarat #2: Kurangkan penggunaan selagi mana boleh. Klu blh byr guna cash / debit card, why must gune credit card.
  • Nak apply utk credit card, kdg2 makan masa yg lama. Tak semudah yg disangka. So, bersabar je la. Klu perlu gune sgt awal2 ni, pinjam dgn seniors.
  • Utk credit card, i dare to say yg BOI lebih bagus (http://studentbankcompare.diarmuid.ie/)

Online saving

  • Ni satu lagi isu khilaf sbb obviously ada riba'.
  • Klu AIB, kt blh apply utk ada 'side' saving account dlm internet banking. Cthnya, tiap2 bulan, kt setkan Euro 50 masuk ke dlm akaun ni sbg simpanan. Mmg sgt2 menyenangkan sbb kt boleh control & pantau our monthly expenditure & saving. Nk setup bnyk2 saving account pun blh.
  • Since it is saving account, so mmg akan ada interest yg masuk. Aku dh tanya AIB, mmg xleh nk set spy saving account ni interest-free.
  • Selama ni, aku ingat ok je klu aku selalu clearkan interest2 tu. 
  • Tp Naqib aku ckp, ada sorg Muslim Bro yg keje dgn bank nasihatkan pd die, online saving tu x dibenarkan. W/pun kt selalu clearkan interest2 tu, kita tetap 'support' sistem riba bila kt buat saving.
  • So, suggestion aku: Better stick to ur current account shj.
  • Klu susah nak buat saving, why not bukak 2nd current account mcm aku & wife aku buat. 



Itu serba ringkas psl bank. Any questions, blh rujuk seniors korg. Blh google tgk dlm internet.

No comments:

Post a Comment